AML

Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Europa S.A. będące instytucją obowiązaną (art. 2 ust. 1 pkt 8) Ustawy AML) i wykonujące działalność, o której mowa w dziale I załącznika do Ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (t.j.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1130), tj. w zakresie świadczenia usług ubezpieczeń na życie wdrożyło system przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finasowaniu terroryzmu (AML - ang.: Anti-Money Laundering) oraz wewnętrzną regulację - Procedurę postępowania TU na Życie Europa S.A. w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finasowaniu terroryzmu.

Jest to przede wszystkim stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 Ustawy AML, czyli:

  1. rozpoznanie i ocena ryzyka AML związanego ze stosunkami gospodarczymi zawieranymi z klientami lub realizowanymi transakcjami okazjonalnymi;
  2. identyfikacja i weryfikacja klientów, w tym także ustalenie czy klient jest osoba na eksponowanym stanowisku politycznym (tzw. PEP’em – ang.: Politcally Exposed Person);
  3. identyfikacja i weryfikacja beneficjenta rzeczywistego klienta, w tym jego struktury w przypadku klienta będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
  4. ocena stosunków gospodarczych klientów oraz bieżące monitorowanie tych stosunków gospodarczych;
  5. analiza transakcji przeprowadzanych w ramach w.w. stosunków gospodarczych;
  6. badanie źródła pochodzenia wartości majątkowych będących w dyspozycji klientów;
  7. przekazywanie Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej (GIIF) informacji o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, jak również o przypadkach powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub określone wartości majątkowe mogą mieć związek z jednym lub drugim z w.w. przestępstw.


Klient to osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna, na rzecz której instytucja obowiązana świadczy swoje usługi lub dla której wykonuje czynności wchodzące w zakres prowadzonej przez nią działalności zawodowej, w tym z którą instytucja obowiązana nawiązuje stosunki gospodarcze (zawiera umowę ubezpieczenia), lub na zlecenie której przeprowadza transakcję okazjonalną.

Z tak zdefiniowanym klientem instytucja obowiązana współpracuje – albo nawiązuje stałe stosunki gospodarcze, albo przeprowadza na jego zlecenie pojedyncze transakcje okazjonalne. Ważnym aspektem definicji klienta jest stwierdzenie ustawodawcy, że w wypadku umowy ubezpieczenia klientem jest osoba ubezpieczająca, a nie ubezpieczana, co rodzi spore komplikacje w zakresie wykonywania przez Spółkę obowiązków w przypadku ubezpieczeń grupowych (art. 2 ust. 2 pkt 10) Ustawy AML). 


W ramach „grupy PEP” mamy trzy osobne definicje:

1. Definicja właściwego PEP’a znajduje się w art. 2 ust. 2 pkt 11) Ustawy AML. 

Przez osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne rozumie się osoby fizyczne zajmujące znaczące stanowiska lub pełniące znaczące funkcje publiczne, w tym:

  1. szefów państw, szefów rządów, ministrów, wiceministrów oraz sekretarzy stanu,
  2. członków parlamentu lub podobnych organów ustawodawczych,
  3. członków organów zarządzających partii politycznych,
  4. członków sądów najwyższych, trybunałów konstytucyjnych oraz innych organów sądowych wysokiego szczebla, których decyzje nie podlegają zaskarżeniu, z wyjątkiem trybów nadzwyczajnych,
  5. członków trybunałów obrachunkowych lub zarządów banków centralnych,
  6. ambasadorów, chargés d'affaires oraz wyższych oficerów sił zbrojnych,
  7. członków organów administracyjnych, zarządczych lub nadzorczych przedsiębiorstw państwowych, spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których ponad połowa akcji albo udziałów należy do Skarbu Państwa lub innych państwowych osób prawnych,
  8. dyrektorów, zastępców dyrektorów oraz członków organów organizacji międzynarodowych lub osoby pełniące równoważne funkcje w tych organizacjach,
  9. dyrektorów generalnych w urzędach naczelnych i centralnych organów państwowych oraz dyrektorów generalnych urzędów wojewódzkich,
  10. inne osoby zajmujące stanowiska publiczne lub pełniące funkcje publiczne w organach państwa lub centralnych organach administracji rządowej.

2. Definicja członka rodziny PEP’a znajduje się w art. 2 ust. 2 pkt 3) Ustawy AML. Poprzez członka rodziny PEP’a rozumie się:

  1. małżonka lub osobę pozostającą we wspólnym pożyciu z osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne,
  2. dziecko osoby zajmującej eksponowane stanowisko polityczne i jego małżonka lub osoby pozostającej we wspólnym pożyciu,
  3. rodziców osoby zajmującej eksponowane stanowisko polityczne.

3. Definicja osoby znanej jako bliski współpracownik PEP’a znajduje się w art. 2 ust. 2 pkt 12) Ustawy AML. Poprzez osoby znane jako bliscy współpracownicy PEP’a rozumie się:

  1. osoby fizyczne będące beneficjentami rzeczywistymi osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub trustów wspólnie z osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne lub utrzymujące z taką osobą inne bliskie stosunki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  2. osoby fizyczne będące jednym beneficjentem rzeczywistym osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub trustu, o których wiadomo, że zostały utworzone w celu uzyskania faktycznej korzyści przez osobę zajmującą eksponowane stanowisko polityczne.

Osoby, które zawierają się w wymienionych trzech definicjach, tj. właściwy PEP, członek rodziny PEP’a oraz znany jako bliski współpracownik PEP-a w ujęciu ustawy traktuje się jak PEP – tzw. osoba z „grupy PEP”.