Kupując tablet, laptop, smartfon czy aparat fotograficzny możemy zawrzeć od razu umowę ubezpieczenia sprzętu elektronicznego, które zapewni nam naprawę urządzenia w razie jego uszkodzenia.
W ciągu roku mamy wiele okazji do świętowania w gronie rodziny i przyjaciół. Coraz częściej na prezent dla bliskich wybieramy coś o znacznej wartości jak np. laptopy, tablety czy aparaty fotograficzne. Musimy się jednak liczyć z tym, że nowoczesny sprzęt elektroniczny jest delikatny i łatwo go zniszczyć, albo uszkodzić. Pęknięta szyba w smartfonie po wypadnięciu z torebki, laptop uszkodzony po spadnięciu z biurka czy głośnik do komputera przez przypadek zalany herbatą to typowe zdarzenia, na wypadek których chroni ubezpieczenie sprzętu elektronicznego. Dzięki tej polisie można naprawić na koszt zakładu ubezpieczeń uszkodzone przedmioty albo – gdy to jest niemożliwe - otrzymać nowe.
Polisa w sklepie
Przedmiotem ubezpieczenia jest fabrycznie nowy sprzęt elektroniczny, zakupiony w sieci sklepów albo u operatora sieci komórkowej, za pośrednictwem których można zawrzeć umowę ubezpieczenia lub przystąpić do ubezpieczenia grupowego.
Przed podjęciem decyzji o zakupie polisy powinniśmy przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia (OWU), w których jest doprecyzowane, w jakich sytuacjach będziemy objęci ochroną. Sprzedawca powinien dać nam do przeczytania OWU, a jeśli tego nie zrobi, sami upomnijmy się o ten dokument.
Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego może zapewniać ochronę m.in. w razie takich zdarzeń jak awaria, przypadkowe uszkodzenie czy nieszczęśliwy wypadek, przepięcie prądu, kradzież z włamaniem, kradzież kieszonkowa, kradzież zuchwała, rabunek lub dewastacja, zalanie, a także nieuprawnione użycie telefonu utraconego w wyniku niektórych tych zdarzeń. Nie oznacza to, że polisa zawsze daje ochronę na wypadek ich zaistnienia. Zakres ubezpieczenia każdorazowo określony jest w OWU i tam też znajdziemy wyliczenie przypadków, w jakich ubezpieczenie sprzętu elektronicznego nie będzie nam przysługiwać.
Dobre praktyki ubezpieczycieli
Klient kupujący ubezpieczenie sprzętu elektronicznego w sklepie albo za pośrednictwem operatora sieci komórkowej powinien wiedzieć, jaką otrzymuje ochronę. Zrzeszająca wszystkich ubezpieczycieli Polska Izba Ubezpieczeń w trosce o klientów przygotowała dokument "Dobre praktyki PIU na polskim rynku ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń sprzętu".
Dobre praktyki mają zagwarantować odpowiednią jakość informacji przekazywanych wszystkim klientom, którzy wraz zakupem urządzeń elektronicznych oraz sprzętów RTV/AGD, otrzymują ofertę dodatkowego ubezpieczenia. Chodzi o to, żeby każdy klient przy zakupie sprzętu miał świadomość zakresu ochrony ubezpieczeniowej oraz jej wartości .
Jeżeli zawarliśmy taką umowę, pamiętajmy, żeby w razie szkody zgłosić ją w terminie. W OWU znajdziemy informację, ile mamy czasu od zajścia szkody na poinformowanie ubezpieczyciela o tym fakcie oraz w jaki sposób powinniśmy to zrobić.