Przed wyjazdem na narty zadbaj o kondycję - 6 praktycznych porad

Opublikowano

O sezonie narciarskim przypominamy sobie zazwyczaj dopiero z pierwszym śniegiem. Tymczasem warto przygotować się do sezonu nieco wcześniej i zacząć ćwiczyć jeszcze przed wyjazdem na narty. W ten sposób unikniesz kontuzji i urazów. Nie decyduj się na narty bezpośrednio po „wstaniu zza biurka”. Skorzystaj z naszych porad.

Oto wskazówki, które przygotują Cię do bezpiecznego szusowania:

1. Zanim wyjedziesz na narty, zweryfikuj swoje możliwości

Sprawdź siłę swoich nóg, równowagę i koordynację ruchową. Te cechy motoryczne są podstawą bezpiecznego jeżdżenia na nartach i desce. Weź pod uwagę, że jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, a do tego od ostatniego sezonu narciarskiego nie rozwijałeś wspomnianych cec, to jesteś narażony na kontuzje i urazy.

Wykonaj nasz test dla narciarzy:

  •          Test na siłę mięśni nóg: w pozycji stojącej, lewą nogę lekko unieś, wyprostuj, stopę zadrzyj. Wykonaj przysiad na nodze prawej. Jeżeli tracisz równowagę lub nie możesz wykonać przysiadu to znaczy, że Twoje nogi i pośladki nie są przygotowane do obciążenia narciarskiego.

    Test na siłę mięśni

  •          Pomiar mocy + skoczność: Oddaj trzy skoki z miejsca, bez zatrzymania. Suma skoków powinna dać ok 6m. Jeśli ci się nie uda proponujemy następujące ćwiczenia: słynne „żabki”, czyli obunożne podskoki z pozycji kucznej do wyprostowanej lub wyskoki dosiężne (wyskok pionowy w górę).
  •          Test na koordynację ruchową: bieganie po „ósemce”: ustaw w linii 2 butelki wody mineralnej (w odległości ok. 1,5m), między którymi wykonuj slalom zmieniając kierunki. Powtórz to sześciokrotnie.
  •          Test równowagi: stań na jednej nodze, drugą, zgiętą w kolanie unieś do kąta 90st., ręce wyciągnij do przodu. Utrzymaj równowagę z zamkniętymi oczami przez 1m.

 
Test równowagi - TU Europa


2. Trenuj w wodzie

Najefektywniejszym i najbezpieczniejszym treningiem po przerwie są ćwiczenia w wodzie. Nie nabawisz się kontuzji stawów, ponieważ nie ma tam grawitacji. Dodatkowo wzmocnisz wszystkie mięśnie, bo każdemu ruchowi towarzyszy opór. W basenie możesz biegać (najlepiej w wodzie po pas), robić wyskoki, wymachy, przeskoki. Takie ćwiczenia przed wyjazdem na narty przygotują Twoje mięśnie i stawy do wysiłku na stoku.


3. Ćwicz równowagę

Utrzymanie równowagi jest podstawą bezpiecznej jazdy w zmiennych warunkach. Ćwiczeniami równoważnymi są: „jaskółka” i toczenie nogą piłki wkoło nogi, na której stoisz.


4. Włóż buty narciarskie jeszcze przed wyjazdem

Nogi muszą się zaadaptować do pracy w specyficznej pozycji i w ciasnym bucie narciarskim. W ten sposób przygotujesz też układ krążenia. Będąc w domu załóż od czasu do czasu buty narciarskie i zrób kilka przysiadów, unieś naprzemiennie nogi i powychylaj się w różnych kierunkach.


5. Różnicuj formy treningowe

Dla podniesienia bezpieczeństwa zbuduj sprawność ogólną, wykonując różnorodne ćwiczenia przed wyjazdem na narty. Baw się aktywnością fizyczną. Może to być pływanie, bieganie, taniec, siłownia. Im bardziej zróżnicowane, tym lepiej. Wykorzystaj do ćwiczeń sprzęty domowe: mop, meble, kij od szczotki, butelki wody mineralnej. Wyjdź w teren na spacer lub potruchtać.


6. Bierz zimne prysznice

Z racji, że na stoku narciarskim będzie ci towarzyszyć niska temperatura, przygotuj organizm do wysiłku w takich warunkach. Możesz to zrobić m.in. biorąc przed wyjazdem na narty krótkie (1,5min), zimne prysznice.


Dzięki powyższym wskazówkom ryzyko kontuzji na stoku znacznie się zmniejszy. Przypinając narty lub snowboard musisz mieć jednak świadomość, że jest to sport urazowy, dlatego oprócz zaopatrzenia się w odpowiedni sprzęt, warto pomyśleć też o ubezpieczeniu narciarskim - najlepiej Sport&Fun od Europy :).


Artykuł powstał dzięki konsultacji z Piotrem Bursiewiczem, założycielem i głównym rehabilitantem Instytutu Rehabilitacji Sportowej RehaBursiewicz. Pan Piotr od 30 lat specjalizuje się w leczeniu schorzeń kręgosłupa oraz rehabilitacji sportowej, pourazowej, powypadkowej i pooperacyjnej. Szkoli fizjoterapeutów, instruktorów oraz lekarzy w kraju i za granicą. Współpracuje z Kadrą Narodową Lekkiej Atletyki oraz z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego.

 Za realizację zdjęć dziękujemy Fitness Academy.