Polacy i ich stosunek do pieniędzy: wstrzemięźliwość czy hedonizm?

Opublikowano
polacy i finanse

Jaki stosunek do pieniędzy mają Polacy? Większość z nas raczej je oszczędza niż wydaje. Aż 65 proc. z nas dba o swoją finansową przyszłość, podczas gdy 20 proc. nie przywiązuje się do pieniędzy – wynika z najnowszego badania „Barometr hedoniści i oszczędni”.

Nie da się ukryć, że współczesne czasy zachęcają do konsumpcji. Możliwości upłynnienia pieniędzy jest bardzo wiele, a spece od reklamy dbają o to, byśmy mieli mnóstwo pokus. Jednak jak okazuje się w toku badania przeprowadzonego przez Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Europa we współpracy z instytutem IRCenter, Polacy są rozsądni, jeśli chodzi o gospodarowanie pieniędzmi. Wyłoniony w badaniu wskaźnik hedonizmu finansowego wynosi minus 13,9 punktów. Owa ujemna wartość świadczy o tym, że wśród Polaków przeważają skłonności do oszczędzania pieniędzy.

 

Okazuje się, że przytłaczająca większość, bo aż 91 proc. użytkowników mediów społecznościowych, których objęło badanie, toczy rozmowy o oszczędzaniu, a nie wydawaniu pieniędzy. Wśród nich – co ciekawe – głównie mężczyźni. Aż 58 proc. z nich twierdzi, że oszczędza pieniądze i dyskutuje o tym z innymi, podczas gdy taka sama ilość kobiet skupia się raczej na opowieściach o tym, jak wydała gotówkę.

Tego obrazu dopełniają dane zebrane podczas badania konsumenckiego. Dowodzi ono, iż aż 65 proc. respondentów stara się oszczędzać, a jedynie 20 proc. z nich to finansowi hedoniści.

Inna sprawa, że Polacy, którzy oszczędzają pieniądze, robią to... aby je szybko wydać. Na co? Hobby (23 proc.), bilety na koncert, płyty z muzyką (16 proc.), zakup sprzętu elektronicznego (13 proc.), a nawet – należy docenić szczerość – imprezy, alkohol (6 proc.). Jedynie 8 proc. odkłada środki finansowe z myślą o bezpiecznej przyszłości finansowej, czyli na emeryturę. I tu przodują mężczyźni.

Fakt, że coraz więcej osób zaczyna myśleć o oszczędzaniu pieniędzy, napawa optymizmem. Jednak wciąż zbyt mało Polaków podchodzi do tego zagadnienia w perspektywie długofalowej. Pamiętajmy jednak, że przeważająca część użytkowników mediów społecznościowych to ludzie młodzi, którzy dopiero zaczynają zarabiać pieniądze, a wraz z upływem czasu ich wiedza dotycząca oszczędzania będzie rosła. Na obecną sytuację ma wpływ także kryzys zaufania do instytucji finansowych. Jednak ubezpieczyciele, w tym także Grupa Europa, znacząco poprawili poziom doinformowania klientów w zakresie oferty produktowej. Grupa Europa prowadzi również działania zwiększające komfort podejmowania decyzji inwestycyjnych przez wprowadzanie prokonsumenckich rozwiązań, jak np. słownik trudnych pojęć finansowych czy uproszczenie kart produktu.

Twórców badania interesowało też to, czy w wyszukiwarce Google wzrosła popularność haseł związanych z oszczędzaniem i wydawaniem pieniędzy. Rzeczywiście tak się stało w ciągu ostatniego roku. Polacy częściej szukali informacji m.in. na temat ubezpieczeń zdrowotnych i obligacji.

A kim jest oszczędny Polak oraz finansowy hedonista? Odpowiedzi na to pytanie daje trzecia część badania – pomiar danych uzyskanych w badaniu konsumenckim. Okazuje się, że hedoniści to przede wszystkim młode, mające 25-34 lata kobiety, mieszkające w większym mieście, będące w stałym związku. Są słabiej wykształcone od osób oszczędnych i mają niższe od nich zarobki. Wśród oszczędnych jest podobna liczba mężczyzn i kobiet – głównie singli, osób z wyższym wykształceniem, zarabiających więcej niż przeciętnie.

 

  • Oceń ten artykuł
    oceń pierwszy!
  • Podziel się