Panie chętniej rozmawiają na portalach społecznościowych o wydawaniu pieniędzy, a panowie o oszczędzaniu. Coraz więcej Polaków świadomie gospodaruje swoim budżetem.
Polacy coraz częściej dyskutują na portalach społecznościowych na temat oszczędzania i wydawania pieniędzy - wynika z II edycji barometru społecznego „Hedoniści i oszczędni”, przeprowadzonego z inicjatywy Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa przez IRCenter. Badanie to zostało przeprowadzone kompleksowo i polegało na:
- analizie dyskusji w mediach społecznościowych o wydawaniu i oszczędzaniu pieniędzy,
- analizie zapytań w wyszukiwarce Google zawierających frazy związane z wydawaniem i oszczędzaniem,
- odpowiedziach udzielonych przez respondentów w badaniu konsumenckim.
Social media to samo życie. Działania w portalach społecznościowych są zbieżne z codziennymi zachowaniami, gdyż te traktujemy jak swój dziennik i „okno na świat”.
Panowie bardziej oszczędni
Barometr społeczny „Hedoniści i oszczędni” pokazał, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni coraz częściej dyskutują na portalach społecznościowych o finansach. Nadal panowie wyrażają więcej opinii o oszczędzaniu, ale zwiększa się liczba pań dyskutujących na ten temat. Przedstawicielki płci pięknej dominują w grupie hedonistów, a w grupie oszczędnych przeważają panowie.
Rok temu było 48 proc. oszczędzających panów i 52 proc. pań, natomiast w 2016 r. to już 56 proc. mężczyzn a 44 proc. kobiet. Oznacza to, że oszczędni mężczyźni stanowią coraz wyższy odsetek, ich liczba wzrosła aż o 8 punktów procentowych.
Panie rozmawiają o oszczędzaniu
Od zeszłego roku dało się zaobserwować zmiany w rozmowach o pieniądzach w mediach społecznościowych. W stosunku do poprzedniego analizowanego roku zwiększył się udział kobiet poruszających w mediach społecznościowych temat oszczędzania. Panie częściej niż w 2015 r. wymieniają poglądy na temat oszczędzania, zarówno w kontekście odkładania pieniędzy w ogóle, zabezpieczenia na emeryturę, a także ubezpieczeń.
Ciągle jednak to mężczyźni dyskutują o tym częściej na portalach społecznościowych, mimo że udział ich dyskusji w każdym z trzech wymienionych wyżej aspektów zmalał. W tym roku panowie stanowili bowiem 55 proc. (w poprzednim to 58 proc.) osób wyrażających opinie o oszczędzaniu pieniędzy, 67 proc. dyskutujących o ubezpieczeniach (w ubiegłym roku było to 71 proc.) i 73 proc. rozprawiających o zabezpieczeniu na jesień życia (wcześniej 76 proc.).
W stosunku do poprzedniego badanego roku jeszcze bardziej zwiększył się udział kobiet piszących w mediach społecznościowych o wydawaniu pieniędzy. W zeszłym roku panie opublikowały 58 proc., a w tym roku już 62 proc. wpisów na ten temat.
Jak pokazał barometr "Hedoniści o oszczędni", wśród obu płci daje się zaobserwować dobra tendencja: coraz więcej Polaków interesuje się tematami oszczędzania oraz wydawania pieniędzy. Dzięki temu ludzie będą bardziej świadomie gospodarować domowym budżetem i mądrzej podejmować decyzje o finansach, w tym o ubezpieczeniach i emeryturze.