Prowadzisz zakład fryzjerski, restauracje albo inny lokalny biznes? Zadbaj o to, by znaleźli Cię potencjalni klienci, dzięki widoczności w Google. Jak to osiągnąć? Zadbaj o lokalne SEO. W tym artykule znajdziesz kilka praktycznych wskazówek, które będziesz mógł wdrożyć od zaraz.
Lokalne SEO – co to takiego
Lokalne SEO, to potoczne określenie, które oznacza zespół działań, których celem jest wysoka pozycja strony na lokalne frazy kluczowe, takie jak nazwa produktu/usługi + miejscowość albo zapytania wyszukiwane na urządzeniu z konkretną lokalizacją. Jednak to, co wiele osób nazywa lokalnym SEO, to tak naprawdę lokalne pozycjonowanie, na które składa się: SEO, czyli optymalizacja strony www zgodnie z zaleceniami twórców Google, czyli działania on-site oraz link building, czyli działania off-site. Jak łatwo się domyślić lokalne SEO nie jest synonimem lokalnego pozycjonowania. Lokalne SEO to ważna, ale nie jedyna część lokalnego pozycjonowania. Jednak dla uproszczenia będziemy posługiwać się tym terminem.
Lokalne SEO – od czego zacząć pozycjonowanie
Jak już wspominaliśmy wyżej, na lokalne pozycjonowanie składają się działania na stronie internetowej oraz poza nią. Warto do tego wykorzystać odpowiednie narzędzia, serwisy, a także rozpocząć współpracę z copywriterem, który zna zasady SEO copywritingu. Poniżej rozwijamy te kwestie.
Dobierz odpowiednie frazy kluczowe
Optymalizację strony www pod SEO rozpocznij od wyboru odpowiednich fraz kluczowych, czyli zapytań, które Twoi potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę. Nie ograniczaj się jednak do własnych pomysłów, bo możesz się zdziwić. Skorzystaj z narzędzi, które bazują na danych. Najpopularniejsze z nich to: Senuto, Semstorm i SEOStation. Jeśli natomiast wolisz darmowe narzędzie, utwórz konto Google Ads i skorzystaj z planera słów kluczowych.
Stwórz teksty zoptymalizowane pod SEO
Kiedy już wybierzesz odpowiednie frazy kluczowe, pora stworzyć teksty na stronę. Powinny one zawierać wybrane słowa kluczowe. Fraza z największą liczbą wyszukiwań umieść w tytule jako nagłówku H1, a pozostałe w nagłówkach H2. Nagłówki z długiego ogona, czyli wielowyrazowe możesz użyć w nagłówkach H3 i w treści. Frazy wielowyrazowe możesz wygenerować w narzędziu answer the public. Pamiętaj jednak, żeby słowo kluczowe z największą liczbą wyszukiwań znalazło się nie tylko w nagłówkach, ale i w treści. Muszą one jednak wyglądać naturalnie. Zatrudnij więc doświadczonego copywritera, który potrafi połączyć SEO z zasadami marketingu. Jeśli chodzi o długość tekstu i częstotliwość występowania fraz kluczowych, możesz wzorować się na konkurencji z pierwszych pozycji z wyszukiwarki. O czym jeszcze musisz pamiętać? Umieszczaj frazy tematycznie. Lepiej pozycjonują się bowiem witryny z wieloma podstronami, np. pod konkretne usługi niż tzw. strona typu onepage.
Załóż i zoptymalizuj wizytówkę Google Moja Firma
Założenie wizytówki Google Moja Firma jest bezpłatne. Możesz to zrobić na tej stronie, na której dokładnie opisano całą procedurę. Kiedy już ją przejdziesz, uzupełnij wszystkie niezbędne dane, nazwę, opis, godziny otwarcia. Poproś również klientów o opinie. Niech będą to prawdziwe opinie „miejscowych”, dodawane systematycznie. Pojawienie się kilkadziesiąt recenzji dodanych w ciągu jednego dnia, będzie dla Google podejrzane.
Dodaj meta opis, meta tytuł oraz meta dane
Meta title i meta description to informacje widoczne z poziomu wyników wyszukiwania. Obecność fraz kluczowych wprawdzie nie wpływa na pozycję strony, ale może zachęcić użytkowników do kliknięcia i przejścia na Twoją stronę. Możesz dodać je bez ingerencji w kod witryny. Jeśli masz stronę na Wordpressie, możesz skorzystać z wtyczki Yoast SEO. Z kolei dane strukturalne to elementy, które pozwalają zrozumieć robotom, które dodają Twoją stronę do Google, jej zawartość.
Opisz obrazki i zdjęcia
Dodaj do każdego elementu graficznego atrybut alt, czyli opis. Dzięki temu, wspomniane już boty Google, zrozumieją, co znajduje się na obrazku/zdjęciu. Bez nich zdjęcia na Twojej stronie nie będą widoczne w Google. Atrybut alt to tzw. opis alternatywny elementu graficznego lub zdjęcia. Korzystają z niego również osoby niewidome. Dobrze, gdy taki opis zawiera również frazę/frazy kluczowe, użyte w tekście. Jeśli masz stronę na Wordpressie, możesz to zrobić, korzystając, ze wspomnianej wtyczki Yoast SEO.
Dodaj blog i zadaj o linkowanie wewnętrzne
Wartościowe treści generują dodatkowy ruch i powodują, że strona jest często aktualizowana. To pozytywny sygnał dla robotów Google, które mogą nagrodzić Twoją stronę wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Z kolei linkowanie wewnętrzne, czyli dodawanie linków na stronie do powiązanych treści, np. na blogu, może wydłużyć czas, który użytkownik spędzi na Twojej stronie.
Pozyskuj wartościowe linki
Link building, czyli pozyskiwanie tzw. backlinków z wartościowych stron, pomaga w uzyskaniu wyżej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak? Jeśli publikujesz artykuł z linkiem odsyłającym do Twojej witryny, na stronach, które dla Google mają wysoki autorytet i są tematycznie powiązane z Twoją, boty Google uznają ją także za wartościową. Autorytet domeny danego serwisu możesz sprawdzić, np. tutaj: https://ahrefs.com/pl/website-authority-checker. Im wyższy, tym lepiej, ale liczy się również liczba linków, które już znajdują się na takiej stronie. Dobrze, żeby było ich jak najmniej. Jeśli nie wiesz, jak i skąd pozyskać linki, sprawdź oferty portali, które się w tym specjalizują, takich jak np. Linkhouse. Zwróć również uwagę na rodzaj anchora, czyli treści swojego linka. Zadbaj o ich różnorodność. Najbardziej naturalny jest adres URL, z umiarem stosuj natomiast linkowania na sprzedażową frazę kluczową i na frazy z długiego ogona, czyli te wielowyrazowe.
Lokalne SEO – podsumowanie
Użytkownicy, którzy sami szukają Twoich produktów lub usług w sieci, mogą okazać się najbardziej wartościowi. Co więcej, wysoka pozycja w Google generuje Ci ruch, a co za tym idzie, klientów przez cały czas, w przeciwieństwie do kampanii reklamowych. Dlatego widoczność w wyszukiwarce to ważny element w procesie pozyskiwania klientów. Nawet jeśli taki użytkownik nie stanie się Twoim klientem od razu, będziesz miał okazję przekonać go do skorzystania z oferty na późniejszym etapie, tzw. lejka sprzedażowego, wykorzystując do tego, tzw. kampanie remarketingowe Google/FB Ads, ale jest to temat na osobny artykuł.