Kiedy po raz pierwszy wsiądziesz na rower elektryczny to tak, jakbyś zdobył supermoc. A to dzięki wspomaganiu pedałowania. Otwiera to przed Tobą zupełnie nowe możliwości. Na takim jednośladzie nadążasz za ruchem ulicznym. O wiele łatwiej i szybciej zawieziesz gdzieś dziecko. Bez problemu przetransportujesz ciężką przesyłkę czy po prostu nie będziesz męczyć się na długich i wymagających trasach. Czym właściwie jest e-rower? Jak wybrać rower elektryczny? Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Co to jest rower elektryczny i skąd się wziął
Rower elektryczny, nazywany także e-rowerem, to rodzaj pojazdu jednośladowego. Jego napęd to połączenie pracy mięśni rowerzysty i silnika elektrycznego. Właśnie ten ostatni element decyduje o różnicy pomiędzy klasycznym jednośladem a rowerem elektrycznym. Początki e-roweru sięgają 1897 roku. Wtedy to dwóch Francuzów – Dacier i Jalabert, przejechali na swoim tandemie kilometrową trasę w niecałą minutę. Pojazd ten został wyposażony w aż cztery ciężkie akumulatory i jest uważany za pierwszy rower elektryczny na świecie. Od tego czasu e-rower ma tylu samo zwolenników, co przeciwników. Choć mogłoby się wydawać, że pojazd ten największą popularnością cieszy się w Holandii, to jednak krajem, w którym elektrycznych jednośladów jest najwięcej, są Chiny. Według danych z 2016 roku jest ich tam ponad 200 milionów. W Polsce również mamy do czynienia ze wzrostem sprzedaży tychże pojazdów. Jeśli i Ty chcesz się stać posiadaczem e-roweru, sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze tego pojazdu.
Jak wybrać rower elektryczny i na co zwrócić uwagę
Początkowo podział rowerów elektryczny był taki sam, jak ich klasycznych odpowiedników. Można więc było wybierać wśród rowerów górskich i szosowych, miejskich oraz hybrydowych, cruiser, cargo i rowerów składanych. Podział ten nie jest już jednak tak istotny, jak ten uwzględniający klasy elektrycznych jednośladów oraz inne kwestie, które omawiamy poniżej.
Klasa roweru elektrycznego
E-rowery dzielą się na trzy klasy, ze względu na poziom wspomagana.
Klasa pierwsza
Silnik zapewnia wspomaganie tylko podczas pedałowania i przestaje pomagać, gdy rower elektryczny osiągnie prędkość 32 km/h.
Klasa druga
E-rowery zaliczane do tej klasy, również posiadają wspomaganie pedałowania do ok. 32 km/h. Co je zatem różni? Tryb zasilania przepustnicy, który nie wymaga pedałowania.
Rowery elektryczne klasy drugiej są zazwyczaj dozwolone w tych samych miejscach, co rowery elektryczne klasy pierwszej. Dzieje się tak, ponieważ obie klasy osiągają maksymalną prędkość ok. 30-32 km/h dla wspomagania silnika.
Klasa trzecia
Rowery elektryczne klasy trzeciej są popularne wśród osób dojeżdżających do pracy i poruszających się po mieście. W porównaniu do rowerów klasy pierwszej, są one szybsze i mocniejsze, a co za tym idzie – droższe. Co więcej, ich wydajność przekłada się na łatwiejszą nawigację w miejskiej dżungli. Na takim rowerze dużo łatwiej jest również przewieźć ciężki bagaż. Minusem może być natomiast brak możliwości jazdy po większości ścieżek rowerowych i szlaków przeznaczonych dla rowerów górskich.
Jaki rower elektryczny wybrać? Większość nowych rowerzystów zaczyna od roweru elektrycznego klasy pierwszej. Rowery tej klasy są najbardziej przystępne cenowo i, z punktu widzenia przepisów, najbardziej powszechnie akceptowane. Można nimi jeździć po ulicach miast i po wielu ścieżkach rowerowych.
Akumulator do rowerów elektrycznych, zakres jazdy i silnik
Producenci e-rowerów poświęcają wiele uwagi silnikowi. Kompromisem projektowym jest wydajność w stosunku do zasięgu jazdy. Mocniejszy silnik zapewnia większą prędkość, łatwość w pokonywaniu trudnych tras czy przewożenia bagażu. Niestety, mocniejszy silnik szybciej zużywa akumulator, zmniejszając tym samym zasięg jazdy.
Porównując rowery elektryczne, weź pod uwagę maksymalny zasięg jazdy. Na przykład 30-160 km przy wspomaganiu siłą własnych mięśni. Nie bez znaczenia jest tu bateria.
Posiadanie dużej baterii oczywiście pomaga. Pojemności są podawane w watogodzinach (Wh). Chodzi o liczbę godzin, przez które bateria może wytrzymać 1 wat mocy przed rozładowaniem. Moc silnika także ma znaczenie: 500-watowy silnik w połączeniu z akumulatorem 500 Wh (typowa konfiguracja roweru klasy trzeciej) rozładowuje się szybciej niż 250-watowy silnik z akumulatorem 500 Wh (typowa konfiguracja roweru klasy pierwszej).
Czas ładowania akumulatora – większość akumulatorów potrzebuje od trzech do pięciu godzin, aby w pełni naładować się od chwili rozładowania. Z wiadomych przyczyn akumulatory o dużej pojemności wymagają więcej czasu. Możesz oczywiście kupić dodatkowe ładowarki (lub zabrać ze sobą ładowarkę), jeśli planujesz dojeżdżać do pracy na rowerze elektrycznym.
Liczba akumulatorów – niektóre rowery elektryczne umożliwiają rowerzystom korzystanie z dwóch takich urządzeń jednocześnie. Może to wydłużyć czas jazdy, a jeśli jedna bateria “padnie”, będziesz miał zapasową. Możesz także kupić dodatkową baterię, aby mieć w pełni naładowaną baterię w pogotowiu lub wymienić baterię pod koniec jej żywotności, która obejmuje zwykle kilka tysięcy ładowań.
Lokalizacja silnika
Silniki z napędem środkowym – znajdują się na suporcie (w miejscu, w którym ramiona korby są przymocowane do ramy roweru). Silniki z napędem w piaście znajdują się wewnątrz piasty tylnego koła (niektóre znajdują się na przednim kole).
Silniki z napędem pośrednim – wiele silników posiada tę konfigurację z różnych powodów. Wspomaganie pedałowania reaguje w naturalny sposób, a wyśrodkowanie i obniżenie masy silnika pomaga utrzymać równowagę i stabilność jazdy.
Silniki z napędem w piaście – silniki z napędem w piaście na tylne koło przesyłają moc pedałowania bezpośrednio na tylne koło, dając poczucie bycia popychanym. Należy pamiętać, że wymiana opony w kole, w którym zamontowany jest napęd w piaście, może być bardziej skomplikowana niż wymiana opony w standardowym (lub środkowym) rowerze. Silniki z napędem w przedniej piaście działają podobnie, jak samochody z napędem na przednie koła; pozwalają one również na użycie standardowego układu napędowego z tyłu roweru.
Moment obrotowy silnika roweru elektrycznego
Moment obrotowy to specyfikacja, którą należy sprawdzić, jeśli planujesz jeździć po wielu wzniesieniach i/lub przewozić ciężkie ładunki. Mierzony w niutonometrach (Nm), podany maksymalny moment obrotowy dla roweru elektrycznego może wynosić od 40 N m do 80 N m. Rzeczywisty moment obrotowy podczas jazdy będzie się jednak różnić, w zależności od ustawień wspomagania pedałowania.
Aktywacja wspomagania pedałowania
Im bardziej zorientowany na osiągi rower, tym płynniejsze i bardziej responsywne będzie jego wspomaganie pedałowania. Przetestuj kilka rowerów, aby znaleźć taki, który reaguje z prędkością i intensywnością, które są dla Ciebie najlepsze.
Poziomy wspomagania pedałowania
Większość rowerów oferuje trzy lub cztery poziomy wspomagania. Pozwala to oszczędzać energię akumulatora (tryb eco) lub zwiększyć prędkość i moment obrotowy (w trybie turbo lub boost).
Jak wybrać rower elektryczny – podsumowanie
Teraz już wiesz, no co zwrócić uwagę, kupując rower elektryczny. Przede wszystkim jednak wybierz taki jednoślad, który do Ciebie pasuje i to dosłownie. Zwróć uwagę na rozmiar ramy, uwzględniając swój wzrost. Chociaż bez problemu możesz kupić obecnie e-rower przez internet, lepszym rozwiązaniem mogą okazać się zakupy stacjonarne. Dzięki temu będziesz mógł wsiąść na e-rower i sprawdzić, czy wybrany model roweru elektrycznego pozwala Ci na przyjęcie wygodnej i swobodnej pozycji do jazdy.