Co to jest overbooking w samolocie? Sprawdź, jak zachować się w takiej sytuacji

Opublikowano
Co to jest overbooking w samolocie? Sprawdź, jak zachować się w takiej sytuacji

Dla części podróżnych już sama podróż samolotem jest stresująca: począwszy od odprawy, przez turbulencję, na obawie przed katastrofą kończąc. Niewiele osób myśli jednak o overbookingu, którego skutki mogą pokrzyżować plany urlopowe. Co to jest overbooking? Jakie masz prawa, jako podróżny, kiedy już do niego dojdzie? Czego nie robić w takiej sytuacji, by nie utracić prawa do świadczenia z ubezpieczenia?

Overbooking – co to jest

Overbooking możemy przetłumaczyć dosłownie jako nadrezerwację. O overbookingu w samolocie mówimy zatem, kiedy sprzedano więcej biletów niż jest w rzeczywistości miejsc. W takiej sytuacji pasażer zostaje poinformowany, że nie może wejść na pokład, a linie lotnicze proponują wówczas alternatywne rozwiązania.

Overbooking w samolocie i jego przyczyny

Do overbookingu może dojść nie tylko w samolocie, ale także w hotelu oraz w innych miejscach, gdzie konieczna jest rezerwacja, a jednocześnie, należy liczyć się z ograniczoną liczbą miejsc. Nie da się jednak ukryć, że do overbookingu dochodzi najczęściej na lotnisku. Dlaczego? Odpowiedź jest dość banalna i oczywista. Takie działania to rodzaj zabezpieczenia. Chodzi bowiem o to, by wszystkie miejsca w samolocie były zajęte. Doświadczeni pracownicy linii lotniczych widzą przecież, że nie każdy, kto kupił bilet, ostatecznie zjawia się na lotnisku. Powodem może być na przykład zmiana planów, odwołany wyjazd czy zwykłe spóźnienie. Kiedy linie lotnicze sprzedają więcej biletów niż jest miejsc, tworzą nadwyżkę, bufor bezpieczeństwa. Taka strategia daje im gwarancję, że w samolocie znajdzie się komplet pasażerów, a co za tym idzie – nie będzie pustych miejsc. Niestety, czasem mogą się przeliczyć i to dosłownie.

Overbooking w samolocie – co zrobić

Kiedy dojdzie do overbookingu w samolocie część osób otrzyma informację, że nie może wejść na pokład. Co robić w takiej sytuacji? Podstawa to znać swoje prawa, które zostały zawarte w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie. W tym miejscu przytoczymy jedynie kilka najważniejszych punktów tego dokumentu:

„(9) Liczba pasażerów, którym odmówiono przyjęcia na pokład wbrew ich woli powinna być zredukowana przez wymóg, aby przewoźnicy lotniczy wzywali ochotników do rezygnacji z rezerwacji w zamian za pewne korzyści, zamiast odmawiać pasażerom przyjęcia na pokład oraz przez pełną rekompensatę dla tych, którym ostatecznie odmówiono przyjęcia na pokład.

(10) Pasażerowie, którym odmówiono przyjęcia na pokład wbrew ich woli powinni mieć możliwość rezygnacji z lotu i otrzymania zwrotu należności za bilet albo kontynuowania podróży na satysfakcjonujących warunkach, z zapewnieniem odpowiedniej opieki podczas oczekiwania na późniejszy lot.

(11) Ochotnicy powinni mieć również możliwość odwołania swojego lotu i otrzymania zwrotu należności za bilet albo kontynuowania podróży na satysfakcjonujących warunkach, z uwagi na fakt, iż spotykają ich niedogodności w podróżowaniu podobne do tych, których doświadczają pasażerowie, którym odmówiono przyjęcia na pokład wbrew ich woli.

(12) Powinno się również zminimalizować trudności i niedogodności dla pasażerów wynikające z odwołania lotów. W tym celu należy nakłaniać przewoźników do informowania pasażerów o odwołaniach lotów przed planową godziną odlotu i ponadto do oferowania pasażerom możliwych do przyjęcia zmian planów podróży, tak by mieli oni możliwość dostosowania się do nich. W przypadku nieuczynienia tego, przewoźnicy lotniczy byliby zobowiązani do wypłacenia odszkodowania pasażerom, chyba że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem wyjątkowych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

(13) Pasażerowie, których loty zostały odwołane, powinni mieć możliwość otrzymania zwrotu należności z ich bilety albo oferty zmiany trasy podróży na satysfakcjonujących warunkach, a w czasie oczekiwania na późniejszy lot powinni zostać otoczeni należytą opieką”.

Co jednak należy rozumieć przez zapewnienie pasażerom należytej opieki? Chodzi o zagwarantowanie podróżnym jedzenia i picia, a także zakwaterowania, jeśli zastępczy lot odbędzie się dopiero następnego dnia.

Overbooking w samolocie a kwestia ubezpieczenia

Jak widać, przewoźnik na własną rękę może poszukać ochotników, którzy zrezygnują z konkretnego lotu. Osobom, które nie mogą wejść na pokład z powodu braku miejsc, oferuje się najczęściej rekompensatę w postaci vouchera lub lotu zastępczego z miejscem w wyższej klasie niż pierwotnie wykupione. Należy jednak pamiętać o tym, że jeśli pasażer dobrowolnie zrezygnuje z planowanego lotu i przystanie na propozycję linii lotniczych, straci jednocześnie prawo do odszkodowania za overbooking w samolocie. O jakich kwotach mówimy? Najczęściej wysokość odszkodowania zależy od długości trasy:

  • lot do 1500 km to odszkodowanie w wysokości 250 euro,
  • lot pomiędzy 1500 km a 3500 km to odszkodowanie w wysokości 400 euro,
  • lot powyżej 3500 km to odszkodowanie w wysokości 600 euro.

Co ciekawe, ochotnicy, którzy dobrowolnie zrezygnują z lotu mogą negocjować wysokość takiego odszkodowania.

Overbooking w samolocie – podsumowanie 

Czy w przypadku overbookingu lepiej domagać się zadośćuczynienia w postaci pieniędzy z ubezpieczenia czy lepiej przystać na propozycje przedstawicieli linii lotniczych? Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, które należy przeanalizować przed podjęciem decyzji. Dobrze jest dać sobie chwilę na zastanowienie, by nie podejmować decyzji pochopnie.

  • Oceń ten artykuł
    oceń pierwszy!
  • Podziel się