Bezpieczny dom czy mieszkanie to takie, w którym wszystko działa, jak powinno. Niestety, czasem, w najmniej oczekiwanym momencie zdarzają się sytuacje losowe czy awarie, które zaburzają spokój. Zapewne niewielu z nas ma w telefonie zapisane numery do sprawdzonych fachowców. Co więcej, tego typu usługi nie należą do tanich. Alternatywą może okazać się home assistance. Co to takiego? Na czym polega? Kiedy nie zadziała? Ile kosztuje? Wyjaśniamy w poniższym artykule.
materiał marketingowy
Home assistance – co to takiego i jak działa
Home assistance w ramach polisy ubezpieczeniowej nie jest takim ubezpieczeniem, jak to powszechnie rozumiemy. W przypadku home assistance w razie wystąpienia zdarzenia ubezpieczeniowego, jakim w zależności od zakresu ubezpieczenia może być np. pożar, zalanie, awaria czy też włamanie ubezpieczyciel zapewnia dostęp do praktycznej i fachowej pomocy. Jeśli posiadasz taką polisę, zamiast nerwowo szukać fachowca, kontaktujesz się z ubezpieczycielem, a on zorganizuje dla Ciebie pomoc adekwatną do sytuacji.
Z założenia zatem, home assistance to raczej forma wsparcia w określonych sytuacjach. Chociaż w pewnych przypadkach to wsparcie, np. gdy z uzasadnionych przyczyn zorganizowałeś pomoc na własną rękę, zakończy się wypłatą odszkodowania w postaci zwrotu poniesionych kosztów. W przypadku naszej oferty produktowej home assistance jest dostępny w ramach ubezpieczenia domu lub mieszkania wraz ze stałymi elementami lub ruchomości domowych lub stałych elementów. Za opłatą dodatkowej składki możesz rozszerzyć ubezpieczenie o usługi home assistance w wariancie rozszerzonym.
Home assistance w wersji podstawowej obejmuje następujące wsparcie w razie wystąpienia niespodziewanej sytuacji losowej:
- interwencja specjalisty (hydraulika, elektryka, dekarza, murarza, szklarza, technika urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych, stolarza, specjalisty od stolarki aluminiowej lub pcv),
- dozór mienia,
- zakwaterowanie ubezpieczonego i członków rodziny,
- interwencja ślusarza.
Z kolei w wersji rozszerzonej home assistance dodatkowo możesz liczyć na:
- naprawę sprzętu AGD/RTV,
- naprawę sprzętu PC,
- dozór mienia,
- przechowywanie ocalałego mienia,
- transport ocalałego mienia,
- dostęp do infoliniii o usługodawcach oraz infolinii remontowo-budowlanej,
- zdalną pomoc PC,
- zastępczy sprzęt PC.
Home assistance w wersji podstawowej – przykład zastosowania
Wyobraź sobie, że sięgasz do swojej torby lub kieszeni i stwierdzasz, że nie możesz znaleźć klucza do domu. Nie musimy mówić, jak bardzo stresująca jest to sytuacja. Nie wiesz, gdzie zgubiłeś klucz, a na dodatek nie możesz dostać się do własnego domu. Być może nie masz nawet przy sobie tyle pieniędzy, by zapłacić ślusarzowi. Między innymi w takiej sytuacji przydaje się home assistance. Wówczas nie musisz szukać ślusarza w sieci, wystarczy, że zadzwonisz na specjalną infolinię, której numer znajdziesz w swojej polisie. Na tej podstawie Centrum alarmowe zorganizuje interwencję specjalisty, a Ty poniesiesz tylko koszt części zamiennych. Centrum alarmowe assistance działa dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Na jaką pomoc możesz jeszcze liczyć? W ramach home assistance zapewnimy Ci nocleg, m.in., jeśli w Twoim domu lub mieszkaniu dojdzie do kradzieży z włamaniem.
Home assistance w wersji rozszerzonej – przykład zastosowania
Sprzęty domowe mają to do siebie, że jak na złość zaczynają szwankować, gdy akurat skończyła się gwarancja. Często nie wiadomo nawet, czy taka naprawa się w ogóle opłaca. Ile zapłacisz? Jak odróżnić fachowca od kogoś, kto tylko go udaje? Jeśli na przykład zepsuje Ci się pralka lub lodówka, wystarczy, że połączysz się z numerem infolinii podanym w polisie. Jeśli natomiast awarii ulegnie komputer i został odtransportowany do serwisu, w ramach home assistance możesz otrzymać sprzęt zastępczy. Co więcej, w ramach wariantu rozszerzonego otrzymujesz również wsparcie zdalne, na przykład przy konfiguracji nowego sprzętu czy oprogramowania.
Home assistance – jakie informacje podać, dzwoniąc na infolinię
Żeby konsultant w centrum alarmowym assistance mógł sprawnie przyjąć Twoje zgłoszenie, podczas rozmowy podaj:
- imię, nazwisko,
- PESEL lub datę urodzenia,
- numer polisy ubezpieczeniowej,
- adres zamieszkania,
- dane kontaktowe,
oraz opisz zdarzenia i jego przyczynę oraz wskaż świadczenie, o zrealizowanie którego wnioskujesz.
Refundacja w ramach home assistance
W ramach home assistance możesz otrzymać również zwrot kosztów za usługę, kiedy wezwiesz fachowca we własnym zakresie. Żeby ubiegać się o refundację powinieneś:
- szczegółowo opisać, co się stało,
- wyjaśnić, dlaczego nie mogłeś zadzwonić na infolinię,
- dostarczyć dowody dzięki którym uzasadnisz wezwanie fachowca we własnym zakresie, np. zdjęcia.
Home assistance – limity, ograniczenia i wyłączenia
W każdej ofercie home assistance znajdziesz pewne ograniczenia oraz wyłączenia. Limity dotyczą najczęściej ilości interwencji dla zdarzenia lub w danym roku. Na przykład w ramach rozszerzonego wariantu home assistance będziesz miał prawo zgłosić do naprawy sprzęt RTV/AGD aż trzy razy, z zastrzeżeniem, że kwota jednej interwencji nie może przekraczać 500 zł. Więcej na ten temat znajdziesz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia w Dziale III. Będą również takie sytuacje, w których home assistance nie zadziała. Są to sytuacje, w których ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności, tzn. interwencja lub refundacja nie jest uzasadniona. Wyłączenia obejmują na przykład:
- awarię baterii lub kranu w urządzeniach kąpielowych, umywalkach oraz zlewozmywakach,
- awarię spłuczek oraz syfonów,
- usługi związane z konserwacją, montażem oraz instalacją sprzętu AGD, RTV, PC,
- uszkodzenia sprzętu AGD, RTV, PC powstałe podczas wszelkiego rodzaju transportu,
- awarie, które są wynikiem niewłaściwego użytkowania lub przechowywania sprzętu PC.
Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, limitach świadczeń oraz włączeniach odpowiedzialności znajdziesz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Home assistance – cena
Jak już wspominaliśmy, podstawowy wariant home assistance jest dostępny w ramach ubezpieczenia nieruchomości. Jeśli jednak zdecydujesz się na wariant rozszerzony, zyskasz dodatkową ochronę, przy stosunkowo niewiele większej składce. Przeanalizujmy to na konkretnym przykładzie.
Załóżmy, że ochroną chcesz objąć mieszkanie, którego jesteś właścicielem i w którym mieszkasz na stałe. Decydujesz się na wariant od tzw. ryzyk nazwanych. Ubezpieczasz mury oraz elementy stałe na 450 000 zł, ruchomości domowe na 20 000 zł. Dodatkowo wybierasz rozszerzony home assistance. W takim przypadku szacowana wartość składki wyniesie około 418 zł* za rok ochrony.
Pozostałe parametry, których użyliśmy w kalkulacji wysokości przykładowej składki:
- jesteś właścicielem mieszkania, w którym mieszkasz nieprzerwanie,
- mieszkanie znajduje się na 1 piętrze,
- nie prowadzisz w nim działalności gospodarczej,
- budynek nie jest konstrukcji palnej,
- nie było w nim żadnych szkód w ciągu ostatnich 3 latach.
Jak widzisz więc, koszt składki jest umiarkowany, biorąc pod uwagę, że cena usługi ślusarskiej w przypadku awaryjnego otwarcia zamka certyfikowanego zaczyna się od około 200 zł**.
Home assistance – podsumowanie
Home assistance w ramach ubezpieczenia nieruchomości to odpowiedź na potrzeby naszych klientów. Dzięki takiemu wsparciu nie będziesz musiał wzywać fachowca na własną rękę, oszczędzając przy tym czas i pieniądze. Jeśli więc zastanawiasz się nad ubezpieczeniem domu lub mieszkania, pomyśl o dodatkowej, praktycznej ochronie w ramach home assistance.
*Przedstawione informacje dotyczące prezentowanego produktu ubezpieczeniowego nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu przepisu art. 66 Kodeksu cywilnego. Zawarcie umowy dotyczące opisywanych usług następuje jedynie po zgodnym oświadczeniu woli stron w postaci podpisu pod umową sporządzoną w formie pisemnej i precyzującą zakres oraz warunki tej umowy.
Kalkulacja składki wykonana na dzień 13.03.2024 r.
Szczegółowy zakres ochrony wraz z wyłączeniami znajduje się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
** Źródło: https://monterbudowy.pl/cennik-uslug-slusarskich/