Coraz bardziej interesujemy się finansami, ale nie wszyscy jednakowo podchodzimy do pieniędzy. Badania pokazują, że młodzi Polacy chętniej oszczędzają, a starsi wydają.
W porównaniu do poprzedniego roku w internecie wzrosło zainteresowanie tematem finansów wśród Polaków - wynika z II edycji barometru społecznego „Hedoniści i oszczędni”, przeprowadzonego na zlecenie Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa przez IRCenter.
Rosnące zainteresowanie finansami przejawia się m.in. tym, że w Google obserwujemy zwiększoną liczbę wyszukań haseł związanych z oszczędzaniem i wydawaniem. Coraz więcej publikacji na temat finansów można też znaleźć w mediach społecznościowych. W ciągu roku zwiększyła się tam liczba opublikowanych materiałów zarówno na temat oszczędzania (o 8 proc.), jak i wydawania pieniędzy (o 9 proc.).
Chętnie oszczędzamy
Badania wykazały, że w Polsce coraz rzadziej obserwuje się postawy hedonistyczne w stosunku do finansów, za to coraz więcej osób zainteresowanych jest oszczędzaniem.
Wbrew stereotypom, oszczędzaniem bardziej zainteresowani są młodzi, a wydawaniem starsi. W grupie hedonistów zwiększył się udział starszych Polaków (45-59 lat), zaś w grupie oszczędnych więcej jest młodych, w wieku 25-44 lat. To bardzo dobrze rokuje na przyszłość, gdyż świadczy o zapobiegliwości oraz świadomości konieczności gromadzenia pieniędzy na przyszłość i zabezpieczenia się finansowego już od młodego wieku.
Sezonowe zmiany w podejściu do finansów
Ciekawe są obserwacje dotyczące sezonowości zainteresowania publikacjami o oszczędzaniu i wydawaniu. W dyskusjach w mediach społecznościowych i wśród wyszukań w Google daje się zauważyć pewna prawidłowość – na początku roku myślimy o oszczędzaniu pieniędzy, natomiast publikacje dotyczące wydawania dominują w okresie wiosennych i jesiennych wyprzedaży.
Osoby oszczędzające w 2016 r. odkładały więcej niż rok wcześniej - średnio 208 zł miesięcznie na sytuacje związane z nieszczęśliwymi wypadkami i 209 zł na emeryturę, podczas gdy w 2015 r. było to odpowiednio 186 zł i 160 zł. Przeciwna tendencja widoczna jest u hedonistów. Zmniejszyli oni wysokość odkładanych środków. Rok temu oszczędzali przeciętnie 67 zł na sytuacje związane z nieszczęśliwymi wypadkami i 54 zł na emeryturę, obecnie natomiast – odpowiednio 52 zł i 17 zł.
Coraz więcej zapytań o ubezpieczenie
W analizowanym okresie najczęściej wyszukiwanymi słowami w Google związanymi z tematyką finansów i oszczędzaniem były lokaty (średnio 22 200 zapytań miesięcznie). Zaraz za nimi plasowały się: ubezpieczenie zdrowotne (18 100), ubezpieczenie (14 800) oraz akcje (12 100).
Aż o 8 proc. wzrosła liczba zapytań o hasła związane ściśle z ubezpieczeniami, z czego można wnioskować, że Polacy mają coraz silniejszą potrzebę zapewnienia sobie buforu finansowego na wypadek niespodziewanych zdarzeń.
Generalnie wzrasta świadomość finansowa społeczeństwa. Polacy poszukują informacji na temat instrumentów służących do oszczędzania i są zainteresowani ubezpieczeniami, a chronienie swojego budżetu jest podstawą stabilizacji finansowej i komfortu psychicznego.