AKTUALNOŚCI
12.02.2014Wypłaty z gwarancji dla Klientów biura podróży Sky Club
1. Realizacja wypłatPragniemy podkreślić, że wszelkie czynności związane z ustaleniem wysokości roszczeń i podziału środków zostały przeprowadzone przez TU Europa i Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego z najwyższą starannością wobec osób poszkodowanych.
2. Podział gwarancji
TU Europa udzieliło Sky Clubowi dwóch gwarancji na łączną kwotę 25 mln zł. Gwarancje te zostały podzielone z uwzględnieniem następujących roszczeń:
• koszty sprowadzenia Klientów z przerwanych wycieczek do Polski,
• koszty powrotów Klientów do miejsca wyjazdu,
• niezrealizowane lub częściowo niezrealizowane imprezy turystyczne.
3. Wykorzystanie gwarancji
CAŁA kwota 25 mln zł gwarancji została rozdzielono pomiędzy Klientów Sky Clubu zgodnie z powyższym podziałem. Ubezpieczyciel zawsze odpowiada do wysokości sumy gwarancyjnej, udzielonej na rzecz danego tour operatora.
4. Proporcje podziału
Biuro podróży Sky Club posiadało dwie gwarancje wydane przez TU Europa:
• obejmującą okres od 15.09.2011 r. do 16.09.2012 r. na kwotę 17,5 mln zł
• obejmującą okres od 21.02.2012 r. do 16.09.2012 r. na kwotę 7,5 mln zł. ?
- Klienci, którzy podpisali umowę na wycieczkę w okresie od 15.09.2011 r. do 20.02.2012 r., tj. w czasie, gdy biuro posiadało jedną gwarancję na kwotę 17,5 mln zł, i złożyli uzasadnione roszczenia, otrzymają około 38 proc. wniesionych wpłat. ?
- Klienci, którzy podpisali umowę na wycieczkę po 21.02.2012 r., tj. w czasie, gdy biuro posiadało dwie gwarancje na łączną sumę 25 mln zł, i złożyli uzasadnione roszczenia, otrzymają około 70 proc. wniesionych wpłat.
Zwrot sum w różnych wysokościach jest związany z terminem podpisania przez Klientów umów na wycieczki. Kwoty te wynikają z rozliczeń dokonanych przez TU Europa i zweryfikowanych przez Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz potwierdzonych wydaniem dyspozycji wypłaty.
TU Europa nie mogło podzielić środków z 2 gwarancji po równo, gdyż byłoby to sprzeczne z prawem, tj. ze znowelizowaną w 2010 r. Ustawą o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r., a w dalszej z Rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z 2011 r. dotyczącym treści gwarancji oraz wydanymi na jej podstawie Gwarancjami nr GT 101/2011 oraz nr GT 23/2012.
5. Odrębność gwarancji
• Klienci, którzy zawarli umowę w okresie od 17.09.2011 r. do 20.02.2012 r., zostali objęci ochroną tylko Gwarancji nr GT 101/2011 z dnia 15.09.2011 r. (na sumę 17,5 mln zł), ponieważ w tym okresie obowiązywała tylko ta gwarancja.
• Klienci, którzy zawarli umowę w dniu 21.02.2012 r. bądź później, zostali objęci ochroną Gwarancji nr GT 101/2011 z dnia 15.09.2011 r. (na sumę 17,5 mln zł) oraz dodatkowo ochroną Gwarancji nr GT 23/2012 z dnia 21.02.2012 r. (na sumę 7,5 mln zł), która obowiązywała w okresie od dnia 21.02.2012 r. do dnia 16.09.2012 r.
Odrębna odpowiedzialność TU Europa za poszczególne gwarancje wynika wprost z treści tych gwarancji. Formalnie TU Europa udzieliła Sky Club dwóch niezależnych gwarancji. Tym samym zgodnie z istotą tych gwarancji oraz obowiązującymi przepisami prawa dopuszczalne jest tylko i wyłącznie odrębne rozliczenie każdej z gwarancji.
6. Dochodzenie dalszych roszczeń
Klienci, którzy nie będą usatysfakcjonowani z otrzymanej kwoty, mogą dochodzić roszczeń na drodze postępowania sądowego względem Sky Club sp. z o.o., z którą zawarli umowę cywilno–prawną o świadczenie usług turystycznych.