Wakacyjne wycieczki a zagubiony bagaż - jakie mamy prawa?

Opublikowano
Wakacyjne wycieczki a zagubiony bagaż - jakie mamy prawa?

Oto nadszedł długo wyczekiwany dzień wyjazdu - podróż lotniczą macie już za sobą. Jedyne, co powstrzymuje was przed wyjściem z lotniska, dojechaniem do hotelu i rozpoczęciem urlopu, to moment odbioru bagażu. Podchodzicie do właściwego stanowiska i czekacie. I czekacie, i czekacie i… waszego bagażu nie ma na taśmie! Wszystkie osoby współ- podróżujące odebrały już swoje walizki, a wy zostaliście z pustymi rękami.


Stało się: wakacyjne nieszczęście w postaci zgubionego bagażu przytrafiło się właśnie wam. Co powinniście zrobić, żeby go odzyskać? Czy przysługuje wam odszkodowanie?

Linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za bagaże pasażerów (za uszkodzenia, opóźnienia bądź zagubienia) na podstawie Konwencji Montrealskiej z 1999 r. 


Zapisane w niej regulacje obowiązują aż 133 strony (132 państwa oraz Unię Europejską). Z uwagi na implementację dodatkowych przepisów do prawa UE (Rozporządzenie WE 889/2002 z dnia 13 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie WE 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych), podróżujący obywatele UE są chronieni także w krajach, w których wspomniana konwencja nie obowiązuje (loty na trasie UE - kraje trzeciego świata).


Zgubione bagaże


Każdy pasażer ma prawo wymagać od linii lotniczych rekompensaty z tytułu uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu (rejestrowanego). Pamiętajcie - to właśnie linie lotnicze są podmiotem odpowiedzialnym za wasze walizki (i inne pakunki), od momentu nadania, po odbiór w porcie docelowym. Jeśli jednak przewoźnicy nie zadbają w sposób należyty o powierzone im bagaże, aby sprawiedliwości stała się zadość, pierwszym krokiem, który należy podjąć w celu uzyskania odszkodowania jest zgłoszenie szkody na lotnisku, a następnie rzetelne przeprowadzenie tzw. procedury reklamacyjnej. 


Zgubiony bagaż - czy da się mu zapobiec?


Powstrzymać zgubienia bagaży niestety się nie da - można jednak przedsięwziąć pewne kroki, które pomogą zapobiec takim przypadkom. 


Przed nadaniem walizek sprawdźcie koniecznie, czy nie zostały na nich jakieś stare oznaczenia z poprzednich podróży. Po odprawie bagażowej upewnijcie się też, że otrzymaliście właściwą liczbę kodów kreskowych potwierdzających nadanie bagażu. Znajdziecie je przyklejone do biletu lotniczego lub wklejone do paszportu. 


Zagubiony bagaż na lotnisku


Statystyki lotnicze nie napawają optymizmem - zgubione bagaże, owszem, odnajdują swoich właścicieli… ale najczęściej już po ich powrocie z urlopu. Do zgubienia walizek dochodzi najczęściej na długich trasach, wzbogaconych dodatkowo o przesiadki. 


Wzór postępowania w sytuacji zgubienia walizek jest następujący: przygotujcie na spokojnie dowód tożsamości, dokument otrzymany przy nadawaniu bagażu i kartę pokładową. Następnie znajdźcie punkt obsługi pasażerów borykających się z problemem zgubienia walizek (“Lost luggage”), i wypełnijcie wraz z odpowiednim pracownikiem właściwy protokół. Podajcie w nim jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu zagubionych przedmiotów oraz dokładnie opiszcie zawartość samej walizki. Nie zapomnijcie o wypełnieniu pola z adresem do wysłania (odnalezionej) zguby.


Innym możliwym scenariuszem jest ten, w którym linie lotnicze nie zdążą odprawić waszych walizek na czas - i zostaną one wysłane późniejszym lotem. W takiej sytuacji prawdopodobnie odzyskacie bagaż kilka godzin po lądowaniu. 


Zagubiony bagaż - odszkodowanie


Pamiętajcie jednak, że niezależnie od okoliczności zagubienia bagażu, linie lotnicze mają opracowane scenariusze szybkiego wsparcia w takich sytuacjach: wypełnienie protokołów to jedno; część przewoźników oferuje też zapomogi finansowe, zwrot kosztów bagażu (najczęściej na podstawie okazanych rachunków) lub zestawy zawierające niezbędne kosmetyki i bieliznę.


Zwrot kosztów bagażu to zresztą temat-rzeka: jak już zostało wspomniane, to pasażer deklaruje wartość zaginionej walizki wraz z jej zawartością. Górną granicą, której w rzeczonej deklaracji nie możecie przekroczyć, jest 6 000 pln. Wynika to z wytycznych stosowanych przez same linie lotnicze; w bagażu rejestrowanym nie można przewozić rzeczy wartościowych. Na zgłoszenie szkody macie 21 dni, a linie lotnicze muszą rozpatrzyć podanie w ciągu 30 dni od jego złożenia. Jeśli nie dopełnią tych terminów - możecie złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.


Jak jednak udowodnić realną wartość zguby? Powinniście przekazać liniom listę rzeczy znajdujących się w zaginionej walizce wraz z rachunkami lub fakturami potwierdzającymi ich koszt. Jeśli jednak nie posiadacie dowodów zakupu, część przewoźników oferuje pasażerom zwrot na podstawie wagi walizek. Najczęściej za każdy kilogram bagażu przysługuje zwrot wysokości 22 SDR, czyli, po bieżącym kursie, około 118 pln.


Jeśli mimo wszystko nie uda się wam rozwiązać polubownie sprawy z linią lotniczą, pamiętajcie o istnieniu organizacji konsumenckich, które służą pomocą w tego rodzaju sporach. Istnieją też firmy specjalizujące się w odzyskiwaniu odszkodowań za zgubione bagaże - życzymy wam jednak, byście nie musieli korzystać z ich usług.


Polecamy za to zdecydowanie się na zakup ubezpieczenia turystycznego - które, niezależnie od rozwoju sytuacji z przewoźnikiem, zagwarantuje wam ochronę bagażu i sprzętu sportowego.

  • Oceń ten artykuł
    5.0/5 (2 ocen)
  • Podziel się