Skip to main content
Od ponad 25 lat w Polsce
Ubezpieczenie online w 5 minut
Szybka wypłata odszkodowania

AKTUALNOŚCI

25.09.2015

Hedoniści czy oszczędni? Polacy bez retuszu

Choć mamy do czynienia z gospodarką nadmiaru i o wydawanie gotówki nietrudno, to wśród Polaków dominują obecnie tendencje do oszczędzania pieniędzy – wynika z najnowszego badania „Barometr hedoniści i oszczędni”. Przesyt czy zapobiegliwość?

Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Europa we współpracy z instytutem IRCenter przeprowadziło I edycję barometru społecznego, badającego, jak wielu Polaków prezentuje postawy hedonistyczne, a ile jest wśród nich osób oszczędnych. Kolejne edycje barometru umożliwią sprawdzenie, jak te postawy zmieniają się z czasem.

Wartość zdefiniowanego w badaniu wskaźnika hedonizmu finansowego wynosi minus 13,9 punktów. Został on obliczony na podstawie dynamiki dyskusji w mediach społecznościowych o wydawaniu i oszczędzaniu pieniędzy oraz dynamiki zapytań w wyszukiwarce Google zawierających słowa związane z wydawaniem i oszczędzaniem środków finansowych. Wartość wskaźnika powyżej 0 punktów oznaczałaby, że w społeczeństwie przeważają postawy hedonistyczne, natomiast wartość poniżej 0 punktów świadczy o tym, że wśród Polaków przeważają skłonności do oszczędzania pieniędzy. Obrazu hedonistów i oszczędnych dopełniają dane uzyskane w badaniu konsumenckim. Z analiz wynika, że w ciągu ostatniego roku odsetek osób dbających o swoje oszczędności zwiększył się do poziomu 65 proc., natomiast postawę określaną jako hedonizm finansowy wykazuje 20 procent.



Oszczędzanie na krótką metę

Przytłaczająca większość, bo aż 91 proc. spośród ponad 55 tys. przebadanych użytkowników mediów społecznościowych rozmawia o oszczędzaniu pieniędzy, a nie o ich wydawaniu. Z analizy wynika jednak, że większość Polaków oszczędza pieniądze z myślą o szybkim ich wydaniu, przede wszystkim na swoje hobby (23 proc. odpowiedzi), zakup biletów na koncert, płyt z muzyką (16 proc.), zakup sprzętu elektronicznego (13 proc.). Spośród respondentów 6 proc. szczerze deklaruje, że oszczędza po to, by wydać pieniądze na imprezy i alkohol. Z drugiej strony jedynie 8 proc. jako przyczynę odkładania środków finansowych wskazuje przyszłą emeryturę.

– Fakt, że coraz więcej osób zaczyna myśleć o oszczędzaniu pieniędzy napawa niewątpliwie optymizmem. Wciąż jednak zbyt mało Polaków podchodzi do tego zagadnienia w perspektywie długofalowej. Pamiętajmy jednak, że przeważająca część użytkowników mediów społecznościowych to ludzie młodzi, którzy dopiero zaczynają zarabiać pieniądze, a wraz z upływem czasu ich wiedza dotycząca oszczędzania będzie rosła – mówi Marat Nevretdinov, wiceprezes TU na Życie Europa. - Na obecną sytuację ma wpływ także kryzys zaufania do instytucji finansowych. Jednak ubezpieczyciele, w tym także Grupa Europa, znacząco poprawili poziom doinformowania klientów w zakresie oferty produktowej. Nadal prowadzimy również działania zwiększające komfort podejmowania decyzji inwestycyjnych przez wprowadzanie prokonsumenckich rozwiązań jak np. słownik trudnych pojęć finansowych czy uproszczenie kart produktu – dodaje Marat Nevretdinov.

Google doradzi, jak odkładać i wydawać

Twórcy badania sprawdzili również popularność wyszukiwania haseł związanych z oszczędzaniem i wydawaniem pieniędzy w wyszukiwarce Google. Za frazy związane z oszczędzaniem pieniędzy uznano poszukiwanie informacji dotyczących kont oszczędnościowych, lokat, funduszy inwestycyjnych, obligacji, akcji, ubezpieczeń motoryzacyjnych, NNW, zdrowotnych, polis oraz funduszy i ubezpieczeń emerytalnych. W okresie od lipca 2014 r. do czerwca 2015 r. najczęściej wyszukiwane było ubezpieczenie zdrowotne (średnio 18 100 zapytań miesięcznie) oraz obligacje (średnio 9 900 zapytań miesięcznie).

W przypadku haseł związanych z wydawaniem pieniędzy w badaniu pod uwagę zostały wzięte dwie pozycje: sklep online i zakupy online. Średnia miesięczna liczba zapytań dla tych pozycji wyniosła odpowiednio 3 600 oraz 1 900.

W ciągu ostatniego roku wzrosło zarówno zainteresowanie tematyką oszczędności, jak i haseł związanych z wydawaniem pieniędzy. W przypadku tej pierwszej grupy najwięcej zapytań w wyszukiwarce pojawiło się w styczniu, co wynika zapewne w dużej mierze z postanowień noworocznych.

Po czym poznać hedonistę finansowego?

Trzecią częścią badania był pomiar danych uzyskanych w badaniu konsumenckim (CAWI). Wzięło w nim udział 1000 osób. Respondenci zostali podzieleni na trzy grupy ze względu na sposób gospodarowania miesięcznym budżetem: oszczędnych, hedonistów oraz grupę pośrednią.

Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że hedoniści to przede wszystkim młode kobiety, w wieku 25-34 lat, z większych miast, które są w stałych związkach. Hedoniści są przeciętnie słabiej wykształceni od osób oszczędnych, a także mają od nich niższe zarobki. Z kolei wśród osób oszczędnych znajduje się podobna liczba kobiet, jak i mężczyzn. Oszczędzają głównie single, nie ma jednak znaczących różnic ze względu na wiek osób oszczędnych. Postawy związane z oszczędzaniem są także bardziej charakterystyczne dla osób z wyższym wykształceniem, zarabiających więcej niż przeciętnie.